Presentatieposter
Leestijd: 4 minuten
Doel
Het doel van een presentatieposter is het uitleggen van je (product)concept. Daarnaast is het een medium om je opdrachtgever te overtuigen en is het een leidraad voor je eigen verhaal. Geïnteresseerden kunnen jou naar aanleiding van je poster vragen stellen over het concept of over het proces dat je doorlopen hebt.
Toepassing
Op beurzen presenteren ontwerpers hun productconcept vaak door middel van een poster. Een presentatieposter moet op afstand goed te lezen zijn en niet teveel tekst bevatten. Je moet in een oogopslag kunnen zien wat het thema is en hoe je de poster moet lezen. Veel posters worden op A0 afgedrukt (84,1 x 119,4 cm).
Bij het maken van een poster moet je als ontwerper nadenken over de grafische en tekstuele invulling ervan.
Voor de tekstuele invulling van je presentatieposter zijn er twee lessen in het eerste jaar van de studie. In die lessen worden onder andere tips gegeven over het woordgebruik op een poster of over de volgorde waarin je het beste argumenten kunt plaatsen.
Grafische vormgeving tips:
- Grafiek moet ondersteunen, niet overschreeuwen met felle kleuren, rare lettertypes, te grote letterhoogte.
- Lettertypes: niet te banaal (Arial), niet te speels (comic, punk, gotisch); probeer eens een Gill sans of een Helvetica light of een Typewriter.
- Geen grote ‘grijze’ tekstblokken – werk met bullit-points en steekwoorden
- Aandacht voor de compositie en structuur: horizontaal/verticaal, evenwicht
- Denk aan de drie B’s van de compositie: belang, belijning, balans
- Wat is de hoofdrolspeler op de pagina? Wat is secundair en wat is achtergrond?
- Let op coherentie (zelfde layout, lettertypes, kleuren in de hele presentatie)
- Wat lege ruimte mag… prop niet alles vol.
Resultaat
…
1.
Boek: ‘Persuasion’ van Daniel O’Keefe
Website: colinpurrington.com
Powerpoint les Illustrator (alleen toegankelijk voor studenten van Windesheim)
Auteur: Eric Meijer & Nico Smeenk