Leestijd: 4 minuten

Inleiding

Doel van cultural probes is deelnemers voorafgaand aan een kwalitatief onderzoek bewust te maken van zijn of haar eigen gewoontes bij een bepaald product of situatie. Zodat ze al zelfinzicht hebben over hun omgeving en interactie met een specifiek product op het moment van het onderzoek.

Naar aanleiding van de cultural probes hebben de deelnemers meer inzicht in hun eigen gewoontes rondom een product. Doordat ze zich bewuster zijn van hun gedrag kunnen ze bij het volgende kwalitatieve onderzoek concretere en specifiekere antwoorden geven.

Toepassing

Deelnemers aan een kwalitatief onderzoek krijgen geruime tijd voor het onderzoek een pakketje met daarin verschillende exploratieve onderzoeken. De pakketten zijn bedoeld om gebruikersreacties te verzamelen op hun eigen ervaringen, verteld met bijvoorbeeld digitale stemopnames, foto’s, kaarten, dagboeken of stickers.

Cultural Probes zijn ongedwongen en informeel, maar toch doordacht in hun esthetische kracht, boodschap en hoe ze aan de respondent gegeven worden. Het is de bedoeling dat de deelnemer zich gerespecteerd voelt en uitgenodigd wordt met plezier de antwoorden en reacties te geven.

De pakketten moeten gevarieerd en fantasierijk zijn.

Na het terug krijgen en analyseren van de pakketten wordt het exploratieve onderzoek (interview, focus group, brainstorm, etc.) met de respondent uitgevoerd.

Resultaat

Een deelnemer aan je exploratieve onderzoek wie zich al helemaal in het onderwerp, het product en de context eromheen heeft ingeleefd. Hierdoor kan de deelnemer relevantere  en realistischere antwoorden geven. Daarnaast geven de resultaten inzicht in de personen en hun context. Dit helpt bij het beter begrijpen van onderliggende motivaties.

Auteur: Rosemarijn Konter / Rik Wesselink