Context mapping

Leestijd: 5 minuten

Inleiding

Bij contextmapping wordt het dagelijks leven van mensen in kaart gebracht zodat ontwerpers zich hierdoor kunnen laten inspireren voor de ideation van het ontwerpproces.

Toepassing

Bij contextmapping wordt de complete context waarin een product gebruikt wordt in kaart gebracht op basis van input van de gebruikers zelf. Dit omdat de gebruikers uiteraard experts zijn op het gebied van ervaringen met een bepaalde situatie of product. De informatie die zij kunnen bieden is zeer waardevol voor de ontwerpers binnen de innovatieve fase van het ontwerpproject.
Contextmapping maakt hoofdzakelijk gebruik van exploratief en kwalitatief onderzoek om de wensen, motivaties en belevingen van gebruikers in kaart te brengen. Het is een methodiek die ontwikkelt door Froukje Sleeswijk Visser aan de TuDelft.

Het opzetten en uitvoeren van een contextmapping studie kost tijd, maar het levert dan ook zeer waardevolle diepgaande informatie op. Belangrijke activiteiten zijn:

  • Contactleggen met de doelgroep.
  • Onderzoekvragen formuleren
  • Methode voor sensitizing bepalen (hoe ga je de deelnemers activeren?)
  • Materialen ontwikkelen/verzamelen (boekjes, cameras, kaartjes, opdrachten bedenken, etc.)
  • Uitkomsten verzamelen.
  • Uitkomsten bespreken met de deelnemers, bv. middels interviews of focus group sessies

Resultaat

Het resultaat is een overzicht van de context van de gebruiker. Verschillende tools zijn geschikt om dit in kaart te brengen, zoals experience flow, customer journey, storyboard, en persona’s.

Deze foto (uit onderzoek van Wesselink et al. (2020)) laat een reeks aan materialen en resultaten zien van een contextmapping studie.

Auteur: Rosemarijn Konter / Rik Wesselink