Waar ben je naar opzoek?
6-3-5 methode
Het doel van deze brainstormmethode is het in korte tijd verkrijgen van veel ideeën waar je anders wellicht niet opgekomen
Analyse van collage of moodboard
Omdat de denkprocessen van een ontwerper beelden en woorden door elkaar heen en in combinatie met elkaar gebruiken, is het
Business model canvas
Op eenvoudige visuele wijze wordt een verdienmodel voor een product, dienst of combinatie daarvan inzichtelijk. Tevens kun je snel veel
Collage (algemeen)
Het doel van een collage is het helder krijgen van een vraagstuk. Er zijn vele soorten collages voor verschillende doeleinden.
Concurrenten collage
Verkenning van de vormgevingskenmerken (betekenis, vormopbouw, detaillering, geometrie, formaat, kleur, oriëntering, uitstraling) van concurrerende producten. Voorstudie ter bepaling van de
Configuratiestudie
Inzicht verkrijgen in de mogelijkheden van ruimtelijke organisatie van componenten in een product. Kiezen van de optimale configuratie. Een schematische
Context mapping
Bij contextmapping wordt het dagelijks leven van mensen in kaart gebracht zodat ontwerpers zich hierdoor kunnen laten inspireren voor de
Cultural Probes
Doel van cultural probes is deelnemers voorafgaand aan een kwalitatief onderzoek bewust te maken van zijn of haar eigen gewoontes
Customer Journey Mapping
Het in kaart brengen van de klantreis waarbij op een visuele manier de acties en de beleving van de klant
Desk Research
Het onderzoeken wat er al bekend is over het onderwerp en hier conclusies uit trekken voor je project: wat kan
Edupack
Met de Edupack – Granta Database kun je verantwoorde materiaalkeuzes maken voor de componenten in je ontwerp. Het “materiaal –
Elevator pitch
Het doel van een goede pitch is om ervoor te zorgen dat diegene die naar je luistert, je gaat vragen
Five Planes of Interface Design
Het doel van de vijf ‘planes’ van interface design is het creëren van samenhang in de complete productinterface. Het zorgt
Functieanalyse
Het doel van een functieanalyse is om nieuwe producten te kunnen bedenken, die op een andere manier “dezelfde” behoefte vervullen.
Gebruikerstest
Het doel van gebruikerstests is te achterhalen of je product/dienst gebruiksvriendelijk, mooi of passend is. Met de resultaten van dit
Ideeschetsen
Het doel van ideeschetsen is het visualiseren van ideeën die in je hoofd zitten om te kunnen communiceren over een
Keuzetechnieken
Keuzetechnieken worden gebruikt om onderbouwde keuzes te maken het ontwerpproces. Veel technieken geven daarbij inzicht in de sterke en zwakke
Kostprijsberekening
Het maken van een redelijke schatting van de kostprijs van een kunststof spuitgietonderdeel. Door systematisch een aantal stappen te doorlopen,
LCA Quick-scan
Een LevensCyclusAnalyse (LCA) van een product, is een methode om de totale milieubelasting te bepalen van een product gedurende de
LIDS-wiel
Mogelijkde doelen bij gebruik van het LiDS-wiel: -Als denkmodel bij de duurzame productstrategiebepaling - om te voorkomen dat een bedrijf
Mindmap
Met een Mindmap probeer je informatie over een onderwerp op een mooie manier uit te beelden. Je gebruikt hierbij veel
Modelbouw
Het maken van modellen is een essentieel onderdeel van het ontwerpproces en presentatie. In de verschillende fases van het proces
Moodboard
Het doel van een moodboard is het helder krijgen van een stijl, een denkrichting of een sfeer. Vaak is aan
Morfologische kaart
Het doel van de tool is om in een overzicht miljoenen technische combinaties te krijgen. Dat scheelt veel tekenwerk en
Observatie gebruikers
Door observatie van gebruikers kun je achterhalen of je ontwerp gebruiksvriendelijk is en of het voldoende aansluit bij de wensen
Ontwerpverslag
Hoe werkt jouw productidee? Wat maakt het product uniek? Hoe ben je te werk gegaan? Antwoorden op deze vragen kun
Ontwerpvisie
Volgens de beschrijving in het Nederlands woordenboek ‘Van Dale’ visie betekent ‘De manier waarop iemand zaken of dingen beoordeelt /beschouwt.
Presentatieposter
Het doel van een presentatieposter is het uitleggen van je (product)concept. Daarnaast is het een medium om je opdrachtgever te
Prijs-Kwaliteit matrix
De tool heeft als doel het bepalen van de strategie om de concurrentie te verslaan. Hoe bepaal je de marktpositie
Productanalyse
Het doel van een productanalyse is om een goed beeld te krijgen van een bestaand product om de vraagstelling te
Programma van Eisen
Het doel van een PVE/W is om ervoor te zorgen dat de ideeën die je bedenkt ook een oplossing zijn
SCAMPER
De SCAMPER methode is een tool die je kunt gebruiken om de ideegeneratie een extra boost te geven. SCAMPER –
Spuitgieten ontwerpregels
Als je een product of onderdeel ontwerpt dat dmv spuitgieten gemaakt gaat worden, moet je je houden aan een aantal
Storyboard
Het doel van een storyboard is het visualiseren van het gebruik en de beleving van een product. Dit kan worden
Strokenplanning
Met een strokenplanning maak je vooraf een chronologisch overzicht van de aanpak van een project. Activiteiten, fasering, inzet, deadline, oplevermomenten
VOORT-methode
Op een stapsgewijze manier een innovatief product/dienst bedenken dat commercieel haalbaar is. Deze methode is feitelijk de ideationfase voorafgaand aan
Vormstudie
De juiste, passende vorm ontwikkelen voor een product, waarin de identiteit en functies optimaal tot hun recht komen. Nadat je
Zichtmodel
Een 3D-model waarmee de uitstraling van een concept of ontwerp beoordeeld kan worden. Een zichtmodel is een visuele simulatie van